Telefoon 085-0479273
gewaardeerd op
ZorgkaartNederland

Long COVID

Deze pagina is bedoeld om enig inzicht te geven in de werking en ontwikkeling van onze behandeling tegen long COVID klachten.

Long COVID, ook bekend als post COVID syndroom, is een aandoening waarbij mensen na een COVID-19-infectie of COVID-vaccinatie langdurige gezondheidsklachten ervaren. Deze klachten variëren van mild tot ernstig en kunnen het dagelijks leven van patiënten aanzienlijk verstoren. Veelvoorkomende symptomen zijn onder andere ernstige vermoeidheid, hersenmist, concentratieproblemen, overprikkelbaarheid voor geluid of licht, neuropathische pijn, ademhalingsklachten, POTS en PEM. Hoewel de exacte oorzaak van Long COVID nog steeds wordt onderzocht, lijkt het erop dat een overactief immuunsysteem een belangrijke rol speelt.

Bij de behandeling van long COVID richten we ons daarom op het verminderen van de overactiviteit van het immuunsysteem. De overactiviteit van het immuunsysteem leidt tot chronische ontstekingen zoals neuro-inflammatie en andere long COVID-gerelateerde klachten.

Het researchteam van ECC werkt al een aantal jaar intensief samen met internationale wetenschappers op het gebied van medicijnontwikkeling en onderzoekt hoe de behandeling van long COVID kan worden verbeterd. Dit heeft onlangs geleid tot de introductie van een nieuw magistraal bereid medicijn, waarmee long COVID patiënten behandeld worden. Dit medicijn kan eenvoudig thuis worden toegediend. ECC werkt er hard aan om de behandeling verder te ontwikkelen en om het beschikbaar te maken voor behandeling op grote schaal.

De behandeling bestaat uit dagelijkse subcutane injecties met ontstekingsremmende medicatie. Het medicijn wordt speciaal voor ECC geproduceerd door een GMP apotheek in Nederland. Gedurende de behandeling maakt de patiënt gebruik van een door ECC ontwikkelde App, waarin dagelijks korte vragenlijsten moeten worden ingevuld. Deze vragenlijsten geven een goed beeld van de progressie van de behandeling en zijn zichtbaar voor de patiënt die daardoor meer betrokken is bij de behandeling.

De eerste resultaten van de behandeling met het nieuwe medicijn lijken zeer bemoedigend. Het medicijn slaat helaas niet bij iedereen aan, maar een grote meerderheid van de patiënten ervaart positieve effecten.

Omdat we gebruikmaken van een nieuw magistraal bereid medicijn, is dit medicijn nog niet opgenomen in de lijst van de door de zorgverzekeraars te vergoeden de medicatie. Derhalve wordt op dit moment het medicijn helaas nog niet vergoed door zorgverzekeraars. Voor de eerste 110 patiënten heeft ECC het medicijn betaald, maar de financiële middelen van ECC zijn te beperkt om meer patiënten hiermee te helpen. Daarom hebben we een wachtlijst ingesteld voor nieuwe patiënten die interesse hebben in de behandeling. Op korte termijn gaan we in gesprek met zorgverzekeraars om te pleiten voor een vergoeding van het medicijn, maar het kan enige tijd duren voordat de zorgverzekeraars hierover beslissen.

Wie daar niet op wil wachten, kan ook besluiten om de medicatie zelf te betalen. ECC biedt daar ruimte voor.

Ons team

ECC-International