Telefoon 085-0479273
gewaardeerd op
ZorgkaartNederland

Long COVID

Deze pagina geeft een korte uitleg over de behandeling van Long COVID door middel van infusietherapie bij Excellent Care Clinics (ECC). Deze pagina is bedoeld om enig inzicht te geven in de werking en ontwikkeling van onze behandeling.

Long COVID wordt gekenmerkt door een overactiviteit van het immuunsysteem (hyperinflammatie) waardoor verschillende klachten kunnen ontstaan. Deze overactiviteit van het immuunsysteem veroorzaakt o.a. een chronische ontsteking van het zenuwstelsel(neuro-inflammatie). Onze behandeling is erop gericht om deze overreactie van het immuunsysteem tot rust te brengen en daarmee de Long COVID symptomen te verminderen. De behandeling bestaat uit een infuustherapie met  ontstekingsremmende medicijnen.

Long COVID is een aandoening die kan optreden na herstel van een acute COVID-19 infectie (of na een vaccinatie). Het kenmerkt zich door langdurige gezondheidsproblemen die blijven bestaan na de initiële ziektefase. Deze problemen kunnen variëren van lichte klachten tot ernstige invaliderende symptomen. Deze symptomen kunnen het dagelijks functioneren beïnvloeden en vereisen vaak een langdurige behandeling en aanpassing in levensstijl. Veel voorkomende Long COVID klachten zijn:

• Neuropathische pijnklachten
  • Chronische vermoeidheid
  • Hersenmist
  • Concentratiestoornissen
  • Overprikkelbaarheid (geluid,licht,drukte,..)
  • Benauwdheid
  • Verwardheid
  • Pijn op de borst

ECC heeft, in samenwerking met de faculteit Gedrags- en Bewegingswetenschappen van de VU Amsterdam, een bestaande pijnbehandeling voor neuropathie toegepast op patiënten met long COVID klachten. Deze behandeling is gericht op neuropathie ten gevolge van neuroinflammatie bij Long COVID. ECC is sinds juni 2023 gestart met het behandelen van Long COVID patiënten met deze therapie. Om de voortgang van de behandeling van de patiënt goed te kunnen volgen, worden patiënten nauwlettend gemonitord. Aan patiënten wordt bijvoorbeeld gevraagd om regelmatig korte vragenlijsten in te vullen. In deze vragenlijsten kunnen ze een cijfer geven aan hun actuele klachten. Daardoor ontstaat er een scoreverloop in de tijd en dat geeft ons en de patiënt een goed beeld van het verloop van hun Long COVID klachten. ECC gaat binnenkort de huidige behandeling omzetten in een nieuwe behandelmethode met een aangepast medicijn. In het afgelopen jaar heeft ECC namelijk in samenwerking met een multidisciplinair team van internationale wetenschappers gewerkt aan een verbetering en aanpassing van de behandelmethode. Momenteel wordt de productie van het nieuwe (magistraal bereide) medicijn ter hand genomen door een GMP apotheek. De verwachting is dat per eind juli het medicijn beschikbaar komt.

De behandeling bij Excellent Care Clinics wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Dit betekent dat u de kosten voor uw eigen risico zelf moet betalen, maar dat u verder geen aanvullende kosten heeft voor de zorg die u bij ons ontvangt.

Ons team

ECC-International